Jak jeść kasztany: pieczenie

piątek, 27 listopada 2015

Na zachodzie kasztany kojarzą się ze świętami. U nas od kilku lat nieśmiało pojawiają się na stołach w różnej postaci. Coraz łatwiej je kupić, a ich cena nie jest zbyt wygórowana. Pozostaje tylko jedno pytanie: 
Jak przygotować jadalne kasztany? 





Wybór kasztanów w sklepie
Od tego powinniśmy zacząć. W sklepie wybieramy kasztany lśniące, bez dziurek i "pełne" tzn. nie mogą grzechotać w środku, bo to będzie oznaczało,że są wyschnięte i nieprzydatne w kuchni.
Na początek proponuję kupić ok. 250-300 g., tak na spróbowanie.


Przygotowanie przed pieczeniem
Są dwie metody przygotowywania kasztanów do pieczenia obie zaczynają się od bardzo istotnego kroku: nacięcia. Kasztany należy naciąć wszerz, najlepiej na płaskiej stronie (można je również naciąć w kształcie litery "X"). Nacięcie powinno nie być wyłącznie powierzchniowe - przecinajcie całą skórkę do wnętrza kasztana. Jeśli pominiecie ten krok kasztany zaczną strzelać w piekarniku bądź nawet "wybuchać" (trochę jak duży popcorn) robiąc hałas i niszcząc piekarnik.
Pierwsza z metod przygotowania kasztanów polega na wrzuceniu kasztanów do rondla, zalaniu ich wodą i zagotowaniu. Następnie kasztany należy odcedzić i wrzucić na blaszkę.
Druga metoda polega na wrzuceniu kasztanów na blachę i ich upieczeniu.


Pieczenie kasztanów
Kasztany należy piec w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez około 25-30 minut.
Po tym czasie należy wyjąć blaszkę z piekarnika i przykryć kasztany bawełnianą lub lnianą ściereczką i pozwolić im wystygnąć nieco.

Jedzenie kasztanów
Kasztany najlepiej obierać, gdy są jeszcze ciepłe. Jemy środek, bez łupinek. Można je jeść same lub z dodatkiem soli czy syropu z agawy.
Z obranych kasztanów można przygotować puree, które dodaje się do słodkich wypieków i różnego rodzaju dań wytrawnych.

Dlaczego warto jeść kasztany?
Kasztany jadalne wpływają pozytywnie na nasz układ odpornościowy. Zawierają sporo potasu (600 mg w 100 g) i magnezu (45 mg w 100g). Poza tym zawierają wapń, żelazo i fosfor. Są bogate w błonnik i witaminy z grupy B, A, C i E

2 komentarze:

  1. uwielbiam, zawsze kupuję na świątecznych jarmarkach, w domu się jeszcze nie odważyłam, ale z takim instrukcjami nic, tylko próbować!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ubóstwiam kasztany, w kremie, z płatkami na śniadanie i bezpośrednio po upieczeniu. Mniam!

    OdpowiedzUsuń