Koktajl wzmacniający odporność

niedziela, 3 stycznia 2016

Witajcie w Nowym Roku! Po świątecznej rozpuście i sylwestrowym szaleństwie czas trochę o siebie zadbać. Z pewnością część z Was w ramach noworocznych postanowień chce zrzucić zbędne kilogramy. Tym wszystkim polecam rozpocząć ten proces od oczyszczenia organizmu pijąc ten dietetyczny zielony koktajl oczyszczający organizm z toksyn
Z kolei dla tych, którzy chcieliby wzmocnić swoją odporność mam inny pyszny koktajl. Zawiera wszystko, czego potrzeba na te mroźne zimowe dni. Jest tu rozgrzewający imbir, pomarańcza zawierająca antyoksydanty, substancje bakteriobójcze oraz witaminy z grupy B, witaminę C i potas; natka pietruszki zawierająca olejki eteryczne działające dezynfekująco, (bogata w witaminę C oraz żelazo) oraz kurkuma! - magiczny składnik o silnych właściwościach przeciwzapalnych i antyoksydacyjnych. Ten pyszny koktajl (czy jak kto woli smoothie) zdecydowanie poprawi Waszą odporność!


Wegański pasztet w dwóch odsłonach

wtorek, 22 grudnia 2015

Co wegetarianie i weganie lubią jeść na święta? Barszcz, pierogi, "nie ryby", ale przede wszystkim pasztety! Lubimy zarówno te klasyczne, krojone w plastry jak i te, które można rozsmarować na pieczywie lub po prostu jeść łyżką. Wszystkie są pyszne, nadają się zarówno na śniadanie (do chleba), na przekąskę w pracy (zapakowane w pudełko), na obiad w formie "pieczeni" z sosem i ziemniakami czy na kolację. 
Na świątecznym stole nie może zabraknąć pasztetu. Dlatego dziś  mam dla Was właśnie bardzo smaczny pasztet do rozsmarowania na pieczywie w dwóch wariantach. Bazą jest dynia wraz z  kaszą jaglaną i soczewicą. Wiem, że sezon na dynie się skończył, ale wciąż można ją dostać w wielu sklepach, choć jej wybór jest dość ograniczony.

Kompot z suszu na wigilię

piątek, 11 grudnia 2015

Jedną z 12 potraw na stole w moim rodzinnym domu od zawsze był kompot z suszu.  Zawsze z wędzonych owoców, mocno słodki i pachnący wigilią. Jednak wędzone suszone śliwki i gruszki mogą nie odpowiadać wszystkim. Dlatego przygotowałam inną wersję tego świątecznego napoju, który nie tylko Was rozgrzeje w zimowe dni, ale ułatwi trawienie ciężkich posiłków! Ten kompot nie wymaga dodawania cukru - dzięki daktylom i figom jest wystarczająco słodki. Jeśli macie ochotę spróbować wersji z wędzonymi owocami, również możecie je dodać. Uważajcie jednak, gdyż są one bardzo intensywne w smaku i dymnym zapachu.

Kompot z suszonych owoców na Wigilię

 

Świąteczny makaron z borowikami w sosie śmietanowym

niedziela, 6 grudnia 2015

A co, gdyby na świątecznym stole pojawił się makaron? Ale nie z makiem, tylko z grzybami? Jeśli macie ochotę na alternatywę dla wszystkich świątecznych dań udających rybę, to nie musicie jej dłużej szukać - jest właśnie tu. Potrzebne Wam będą suszone borowiki (podgrzybki też się nadadzą), przyda się też koncentrat z prawdziwków. Ja kupiłam swój przez internet - jest w niewielkim słoiczku (są to zmiksowane podgrzybki w formie gęstej pasty) i wystarczy dodać zaledwie łyżeczkę do sosu, żeby pogłębić grzybowy smak dania. Oczywiście można po prostu dodać więcej suszonych grzybów - ja ich po prostu nie miałam aż tyle. Jeśli chodzi o wybór makaronu to panuje tu zupełna dowolność. Ja dodałam makaron farfalle (kokardki). O makaronach możecie więcej przeczytać o tu.



Jak jeść kasztany: pieczenie

piątek, 27 listopada 2015

Na zachodzie kasztany kojarzą się ze świętami. U nas od kilku lat nieśmiało pojawiają się na stołach w różnej postaci. Coraz łatwiej je kupić, a ich cena nie jest zbyt wygórowana. Pozostaje tylko jedno pytanie: 
Jak przygotować jadalne kasztany? 



Karmelizowana brukselka z papryką

sobota, 21 listopada 2015

Już jest! Miniaturowa kapusta, którą za dzieciaka uwielbiałam wyjadać z zupy jarzynowej - brukselka! W moim rodzinnym domu rzadko pojawiała się na stole, jej smak odkrywałam sama eksperymentując. Tak też powstało bardzo proste danie z pieczoną zieloną papryką no i karmelizowaną brukselką. Polecam je wszystkim, którzy mają ochotę na coś zupełnie nowego, a jednocześnie prostego w przygotowaniu. To sezonowe danie jest w100% wegańskie i nada się nie tylko na obiad, ale również na kolację czy lunch. 

Zimowa zupa krem z pieczonego kalafiora

niedziela, 15 listopada 2015

Poza pastami do kanapek i curry to właśnie zupy lubię przygotowywać najbardziej. Wiem, że większość niewegetarian uważa, że bez mięsa nie ma dobrej zupy. To błąd! Podstawą każdej zupy jest dobry wywar z warzyw korzeniowych takich jak marchew, seler, pietruszka, pasternak oraz z cebuli lub pora. To podstawa. Mięso nie jest zupie do niczego potrzebne. Smaku nadadzą jej odpowiednio dobrane zioła - podstawowe jak ziele angielskie i liść laurowy oraz te odpowiednio dobrane do rodzaju zupy: majeranek np. w barszczu czy zupie fasolowej, tymianek w zupie cebulowej czy pomidorowej czy koperek w ogórkowej i kalafiorowej. Ale to tylko przykłady. Z ziołami w zupie (i nie tylko) można i należy eksperymentować, bo czasem z nietypowego połączenia może wyjść Wam niesamowicie smaczne danie :)  takie jak rozgrzewająca, idealna na jesień i zimę, zupa z pieczonego kalafiora. 


Dietetyczne curry z dynią

środa, 11 listopada 2015

Jeśli myślicie, że curry to zawsze "ciężkie" danie, to jesteście w błędzie. Potrawkę z mieszanką przypraw, które stanowią m. in. kolendra, kurkuma, kozieradka, kumin, imbir czy czosnek, zwaną też curry można przygotować tak, żeby miała niewiele kalorii i była fit, a jednocześnie była smaczna. Wystarczy kilka składników, które dostaniecie w każdym sklepie czyli sezonowe warzywa i przyprawy (można używać zarówno klasycznych, suszonych przypraw i mieszanek, jak i past curry).
Najlepsza do curry jesienią jest oczywiście dynia, zwłaszcza upieczona. O dobroczynnych właściwościach dyni zawsze warto przypominać, bo oprócz doskonałego smaku charakteryzuje się wysoką zawartością B-karotenu  przekształcanego w organizmie człowieka w witaminę A, witamin B1, B2, C i PP. Ponadto bogata jest w składniki mineralne: fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez.  Do tego jest niskokaloryczna (28 kcal w 100g dyni). 
Dlatego jutro musicie wybrać się na targowisko i kupić niewielką dynię (max 2 kg) i przygotować
z niej to pyszne, dietetyczne curry.